Tuesday, September 15, 2009

Undi pos dipertikaikan Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia menetapkan hari penamaan calon bagi pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang pada 3 Oktober depan manakala hari pengundian pula ditetapkan pada 11 Oktober 2009.

Namun, pembangkang telah melepaskan ‘serangan bom’ pertama berhubung dengan isu pengundi pos berjumlah 4,604 yang dituntut agar mengundi pada hari yang sama dengan pengundi berdaftar lainnya kerana mendakwa wujudnya penipuan dalam proses undian secara pos.

Semasa mengumumkan tarikh penamaan dan pengundian DUN Bagan Pinang, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Yusof yang diajukan persoalan berkenaan menegaskan, pengundi pos yang berdaftar tetap akan melaksanakan tanggungjawab mereka seperti mana amalan biasa.

Ini bermakna SPR tetap akan meneruskan sistem undi pos dan tidak akan mengubah sistem itu seperti yang dituntut oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

“Jika mereka semua keluar mengundi pada hari pengundian siapa pula hendak menjaga keamanan,” katanya.

Mengenai tuduhan kemungkinan berlakunya penipuan dalam amalan undi pos, Abdul Aziz berkata, “Mustahil boleh tipu dan tak mungkin ia boleh berlaku! Undi pos tidak boleh dibuat sesuka hati dan hanya yang layak boleh mengundi. Setiap undi pos mesti dilampirkan bersama borang pengesahan saksi. Malah setiap parti dijemput menghantar wakil mereka memerhatikan proses pengundian itu,” katanya.

Menjawab soalan wartawan pada sidang media di pejabatnya, Isnin, Aziz berkata kotak berisi undi pos itu juga dikunci dan dikawal rapi oleh pegawai-pegawai SPR dan polis dari tarikh pengundian sehinggalah tarikh pengiraan.

Apakah Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang ni....tak tahu atau sengaja buat tak tahu yang selama ini sudah lama sistem undi pos dibuat dalam pilihanraya-pilihanraya yang lalu dan juga apakah beliau tidak tahu tentang proses-proses bagaimana kawalan dibuat ke atas undi pos.

Ini semua strategi PAS kerana....... hendak meletakkan undi pos sebagai punca kekalahan PAS di DUN Bagan Pinang dan tidak akan mahu menerima hakikat yang pengundi DUN Bagan Pinang menolak pakatan pembangkang.

No comments:

Post a Comment