Tuesday, September 8, 2009

ADAKAH KEPIMPINAN PKR BERWIBAWA?

Kalau nak kira banyak janji yang ditabur menjelang pilihanraya umum Mac 2008 yang belum ditunai oleh kerajaan pakatan pembangkang Selangor.

Semua itu berjaya ditutup malah dikaburi oleh segala macam isu yang berbangkit dari masa ke semasa.Ini ditambah pula dengan siri ceramah diserata pelusuk yang gambarkan semuanya molek belaka.

Dalam kegairahan untuk memenuhi tuntutan nak jadi ‘kerajaan popular’ Tan Sri Khalid Ibrahim dan rakan-rakannya mungkin kurang sedar ada asas tertentu dalam realiti masyarakat berbilang kaum di negara ini yang tidak boleh diganggu gugat.

Malaysia bukan Amerika,Malaysia bukan United Kingdom apa lagi nak jadikan Malaysia macam Singapura.

Juga semangat populis pakatan pembangkang nampaknya kebelakangan ini membuatkan seolah semuanya merasa mereka berkuasa.

Semua ini dapat dilihat dengan jelas , dimana mereka mengadakan sidang Dewan Undangan Negeri bawah pokok hingga ke bilik hotel iaitu di hotel Heritage, Ipoh di Perak walaupun mereka tidak lagi memerintah negeri Perak dan perbuatan ini boleh dilihat sebagai penderhakaan terbuka terhadap Sultan . Ini adalah tindakan yang tidak mengikut perundangan dan dilihat seolah-olah pembangkang cuba membelakangkan undang-undang dan ingin menunjukkan mereka itu berkuasa dan boleh lakukan apa sahaja.

Malah dalam Sidang DUN Perak yang dipanggil oleh Speaker Pakatan Rakyat, V Sivakumar mengesahkan keputusan jawatankuasa hak dan kebebasan menjatuhkan hukuman penjara enam bulan dan denda RM500,000 ke atas Speaker BN, Datuk R Ganesan and ADUN Bebas pro-BN, Hee Yit Foong.

Adakah tindakan seumpama ini betul dan mengikut perundangan?. Bayangkanlah jika pakatan pembangkang memerintah negara ini ....apa lagi akan mereka lakukan..sudah tentu lebih dasyat sedangkan semasa mereka tidak berkuasa pun sanggup mereka melanggar undang-undang dan menderhaka kepada Sultan apatah lagi jika mereka berkuasa.
Satu lagi yang jelas dapat kita lihat di mana pembangkang (PKR) telah mencetuskan dan menyemarakkan semangat perkauman antara kaum Melayu dan India di mana hendak memindahkan kuil di seksyen 19 ke seksyen 23. Walaupun telah mendapat bantahan dari penduduk Islam kawasan seksyen 23 , kerajaan Selangor di bawah PKR masih hendak membina kuil di Seksyen 23 juga di mana Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim memutuskan kerajaan Selangor telah memilih tapak baru yang terletak 100 meter dari tapak cadangan asal.
Jadi apa bezanya dengan tapak cadangan asal dengan yang baru...cuma 100 meter saja jarak dari tapak cadangan asal tapi masih dalam kawasan seksyen 23 juga. Apakah Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim tidak nampak semua itu atau semata-mata hendak menjaga kepentingan kaum India dan menafikan hak orang Islam kawasan tersebut.

No comments:

Post a Comment