Wednesday, September 2, 2009

MENTERI BESAR KEDAH KECEWA.

Tak ada pilihanraya! Setelah bermesyuarat hampir sehari suntuk pada Selasa, Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) memutuskan kerusi DUN Kota Siputeh Kedah masih disandang oleh Datuk Abu Hasan Sarif yang dimenanginya pada Pilihanraya Umum ke-12 tahun lalu. Pengerusi SPR, Tan Sri Aziz Yusof, dalam kenyataan akhbarnya, berkata, setelah meneliti dokumen dan mengkaji fakta yang dikemukakan, di bawah Fasal (5) Perkara 53 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Kedah, SPR memutuskan bahawa mesyuarat yang tidak dihadiri oleh ADUN Kota Siputeh bukanlah dua mesyuarat berturut-turut dalam satu penggal persidangan.

Ekoran daripada keputusan tersebut Kerajaan Kedah bercadang untuk mengambil tindakan undang-undang bagi mengisytiharkan kekosongan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Siputeh selepas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memutuskan tidak berlaku kekosongan pada kerusi DUN itu hari Selasa. Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata kerajaan negeri menyerahkan kepada Penasihat Undang-undang dan Speaker Dewan Undangan Negeri untuk mengkaji peruntukan undang-undang dan mengambil tindakan lanjut.

Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) tidak mempunyai kuasa untuk menentukan kekosongan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Siputeh sebaliknya perlu bertindak mengikut notis yang dikeluarkan Speaker Kedah.

Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa, Profesor Dr Abdul Aziz Bari berkata, tindakan SPR itu tidak mengikut undang-undang kerana arahan mengosongkan DUN berlandaskan Perlembagaan Undang- undang Tubuh Negeri Kedah.

“SPR sepatutnya mengambil tindakan berdasarkan makluman Speaker Datuk Dr Abdul Isa Ismail, bukannya membuat keputusan sendiri. Bila masa SPR boleh mentafsir?” katanya.

Walau apapun sekarang ni...biarlah mahkamah yang tentukan siapa yang betul...dan siapa yang salah. Kalau hendak persalahkan SPR seratus-peratus pun tak adil kerana kes ini merupakan kes pertama dalam sejarah politik negara ini.

No comments:

Post a Comment