Sunday, September 27, 2009

PAS terdesak - PRK DUN Bagan Pinang

Daripada 13,664 pemilih berdaftar di Bagan Pinang yang layak membuang undi pada 11 Oktober ini, 4,604 terdiri daripada pemilih pos.

PAS mendakwa kemenangan calon BN di DUN Bagan Pinang dalam pilihanraya-pilihanraya yang lalu dikaitkan dengan undi pos. Jadi bagi mendapatkan undi pemilih pos di Bagan Pinang Pemuda PAS akan berhempas-pulas untuk menembusi kem tentera dan balai polis.
Mereka akan minta kebenaran daripada komandan kem untuk masuk berkempen dalam kem-kem tentara dan polis. Jika tidak boleh masuk ke dalam kem, mereka tetap akan berkempen walaupun di tepi pagar kem.

Suhaizan, yang juga pengerusi jawatankuasa undi pos Pemuda PAS, menyerahkan memorandum kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi mendesak calon-calon parti bertanding, khususnya pembangkang, diberikan ruang berkempen di kawasan-kawasan tersebut.
Dalam memorandum tersebut, Pemuda PAS turut membantah keras penggunaan Borang 2 – yang merekodkan maklumat peribadi pemilih pos dan nombor siri kertas undi – dan penetapan tempat khusus bagi pembuangan undi secara pos.

Ketua Penerangan PAS, Idris Ahmad menyifatkan amalan itu bertujuan membuat pemeriksaan terhadap pengundi-pengundi pos yang pro-pakatan rakyat.

PAS mendakwa mempunyai penyokong-penyokong di kem tentera dan balai polis yang akan bertindak sebagai "mata-mata" parti itu untuk memantau kempen-kempen BN ketika pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang.

Kalau PAS sudah ada orang dalam kem mengapa perlu bersusah payah hendak masuk dalam kem-kem tentera dan polis menjalankan kempen.

Gunalah penyokong-penyokong mereka yang ada dalam kem-kem berkenaan untuk menjalankan kempen mereka. Jadi kenapa hendak membesar-besarkan isu undi melalui pos sebab PAS sendiri mengaku yang mereka juga ada penyokong-penyokong di kalangan tentera dan polis.

Malah penyokong-penyokong tersebut dijadikan mata-mata PAS untuk memantau kegiatan atau kempen BN dalam kem-kem tentera dan polis. Apa yang PAS nak takut sangat........

Kalau dah hendak kalah macam-macam cari alasan. Kalau kawasan mereka boleh menang tidak pertikai langsung soal undi pos.

Tindakan PAS mempertikaikan pengundian melalui pos ini semata-mata hendak menarik perhatian dan simpati pengundi semata. Ini lah cara pembangkang menyerang BN dengan harapan pengundi akan hilang kepercayaan kepada kerajaan BN.

No comments:

Post a Comment