Monday, August 17, 2009

SIAPAKAH MANGSA SETERUSNYA ?

Dianggarkan 5,500 hingga 28,000 rakyat Malaysia akan mati dalam wabak selesema A (H1N1) jika 20 peratus daripada 27.7 juta penduduk negara ini dijangkiti virus tersebut. "Daripada angka ini (5.5 juta orang dijangkiti), jika kita anggarkan kadar kematian antara 0.1 hingga 0.5 peratus, kira-kira 5,500 hingga 28,000 penghidap selesema itu akan meninggal dunia," kata presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA). Ini berdasarkan unjuran yang dibuat oleh WHO.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata wabak influenza A (H1N1) kini ancaman serius kepada negara dan menasihati orang ramai supaya tidak menghadiri majlis perhimpunan di tempat awam.Beliau meminta semua rakyat mengambil langkah pencegahan secara menyeluruh ekoran angka kematian H1N1 meningkat lagi dan banyak sekolah dan institusi pendidikan tinggi ditutup kerana terdapat kes jangkitan."Kalau (majlis) perhimpunan itu tidak perlu, tidak perlulah melainkan ada sesuatu mendesak. "Tapi bila ada perhimpunan, kita akan tambah risiko kita kerana penyakit ini akan merebak,"

Walaupun rakyat dinasihat jangan panik namun rakyat perlu sedar akan akibat pandemik terhadap diri, keluarga malah negara. Virus ini tersebar dan ancamnnya lebih teruk dari denggi. WHO melaporkan akan datang gelombang kedua yg katanya lebih dahsyat lagi..

Jadilah rakyat yang bertanggungjawab yang sama-sama BERUSAHA MENCEGAH, MENGHALANG DAN BERUSAHA MELAMBATKAN PENULARAN JANGKITAN SERTA MENGURANGKAN KES KEMATIAN. Jangan hanya berharap tindakan Kementerian Kesihatan, mereka juga sudah tak mampu untuk mengawal dan menyekat penularan penyakit tersebut . Doktor-doktor swasta pun kena la sama-sama membantu, dalam situasi sekarang jangan lah mementingkan keuntungan lagi .

Dah tercatat dalam sejarah berjuta nyawa manusia terkorban bukan disebabkan peperangan tetapi disebabkan serangan wabak penyakit. Di antaranya ialah wabak cacar telah membunuh 60 juta jiwa di Eropah. Penyakit Tifus dikatakan menyerang kota Athen purba Yunani yang mengorbankan ramai mangsa secara senyap. Semasa Napoleon berundur dari Moscow pada 1812, ramai askar Perancis meninggal dunia akibat wabak ini.

Janganlah diri kita dan orang-orang kesayangan kita menjadi mangsa seterusnya......

No comments:

Post a Comment